zondag 17 november 2013

Zondag 17 november 2013

Van mijn zwembadcollega Gusten, die o.a. graag op elanden jaagt, had ik een kilo älgköt (elandenvlees) gekocht. (www.gustenjagar.blogg.se) Dat werd dus een primeur want dat eten we niet elke dag. Vandaag leek het ons een uitgelezen dag om van dat vlees een lekker stoofpotje te maken. Dat hadden we ook wel verdiend nadat we de appelbomen hadden gesnoeid. Op internet gezocht hoe en wanneer dat het beste kon. "Hoe" was niet zo moeilijk. Na wat klim en klauterwerk zien de bomen er behoorlijk getrimd uit. Keurig in een piramide vorm. Dat trimmen was ook wel nodig, want je moest je bukken om de appels te plukken ipv te rekken. De hertjes vonden dat geen bezwaar gezien de vele gebitsafdrukken. "Wanneer" gaf wat meer druk omdat voor de echte vorst in zou treden de takken gesnoeid moesten zijn. Nu maar hopen dat ze volgend jaar weer appels geven. De opbrengst van dit jaar ligt in de koelcel en daar kunnen we nog wel even mee vooruit.
Een stoofpotje van elandenvlees, dus. Bij het vlees werd ook een recept geleverd en dat werd de handleiding. Alle ingrediënten in huis gehaald, dat kan want alle supermarkten zijn open op zondag, en snijden maar! Het vlees, de groenten, de saus toegevoegd en de nodige rode wijn. Nu had ik nog een lekkere liggen, een verjaardagscadeautje van Martin, Heike en de kids, dus die werd soldaat gemaakt. Na een uur kon de lekkernij opgediend worden. Tafel gedekt, kaarsjes aan, de borden voorverwarmd op de houtkachel en smullen maar. Omdat de fles rode wijn toch al open was, dan ook maar een glaasje "sap" erbij. Het was overheerlijk! Morgen de tweede helft. Deze eland is niet voor niets gestorven!
Binnenkort de opleiding tot erkend jager maar gaan volgen. Schiet ik mijn eigen elanden. In ieder geval mag ik volgend jaar mee in de drijvers groep. 15 okt. 2014 staat genoteerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten