dinsdag 26 november 2013

Dinsdag 26 november 2013

Zo, de eerste twee dagen van deze week zitten er weer op! Gisteren hoefde ik zelf niet naar school i.v.m. de toetsen deze week, dus was ik de hele dag op de Stenbergaskola. Ik was nog niet in klas 1B bij Elisabet geweest, dus dat was het doel! De eerst les was schaatsen in de ijshal, dus: helpen met schaatsen vastmaken (géén easygliders hier, maar allemaal aan de hockeyschaatsen én helm verplicht!). Daarna was er officieel 20 minuten pauze en zou de les om 9.40 uur beginnen, maar ja, 'rast' is hier heilig, dus toen we pas om half 10 terug bij school waren, werd de pauze met tien minuten verlengd, zodat het kroost (en juf) wel aan hun 20 minuten kwamen. Dus om 9.50 uur begon het echte werk. Een klasje van 14 leerlingen, waarvan er 11 aanwezig waren en lawaai hadden voor 30... Werd ik in alle andere groepen altijd keurig geïntroduceerd, was dat hier anders. Ik was er helemaal klaar voor om mijn standaardpraatje weer af te steken (wie ik ben en wat ik kom doen), maar dat was deze keer niet nodig. Tja, geen mens is gelijk 
Na één van de pauzes leest Elisabet voor uit 'Mästerkatten i stövlarna', de Zweedse versie van de Gelaarsde Kat. Toen ik overigens later door een catalogus bladerde, kwam ik o.a. Zweedse vertalingen van boeken van Guus Kuijer tegen. Zo grappig!
's Middags ging het kroost oefenen voor Lucia, samen met de andere 1e klas. Is een beetje te vergelijken met de 'stukjes' die de Nederlandse kinderen doen met kerst. Het feest vindt plaats op 13 december, dus dat komt al dichterbij. Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Vandaag moest ik eerst naar Söderhamn om deel 1 van de 'nationellt prov' af te leggen, het leesonderdeel. Nou, met recht LEESonderdeel: 5 megateksten waarvan ik bij voorbaat al dacht dat ik ongeveer een dag nodig zou hebben om die te lezen, met ieder 2 tot 4 vragen. We hadden 2 uur de tijd en alle minuten zijn besteed, plus nog een paar extra gesmokkelde minuten, omdat mijn lerares niet al te streng was. Met 'klotsende oksels' van de inspanning is het me net gelukt om alle vragen te beantwoorden, maar tjongejongejonge, dit onderdeel viel niet mee. Gelukkig is het niet alleszeggend, want ook alle opdrachten die we de afgelopen maanden hebben gedaan, tellen mee voor het wel of niet halen van deze cursus, maar het was hard werken. 
Daarom arriveerde ik om half 11 op de Stenbergaskola en dan begint de lunch. Om half 12 ging ik met invalster Gerd (ja, een vrouw) mee naar 1B, want Elisabet had vandaag VAB (haar zieke kind verzorgen). Het laatste uur gingen ze weer oefenen voor Lucia en heb ik daarom in klas 2/3 B doorgebracht, waar ik weer als leesjuf heb gefungeerd. Morgen mag ik in die groep het laatste uur helemaal zelfstandig doen, want de juf (Anna Maria) moet eerder weg i.v.m. een cursus. Helemaal leuk, kan ik vast even oefenen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten