zaterdag 2 november 2013

Column 17 Friesch Dagblad

Hierbij de tekst van column 17 in het Friesch Dagblad, gisteren geplaatst:


Even terug

In april van dit jaar was ik al even terug in Nederland en deze week kwam ik het allerlaatste huisraad halen. Ook stond hier nog een personenwagen die voor 1 november overgebracht moest worden in verband met de winterbanden, die verplicht zijn in Duitsland en Zweden. Gelukkig kan ik alles in één keer meenemen. Een Canadese kano op het dak en de fiets op de fietsendrager. Er kan echt niets meer bij, op of aan. De terugreis kan aanvaard worden. Zo’n weekje even weer op ’t âlde stee is best wel leuk en gezellig. Ondanks een hectisch programma – je wilt de tijd zo efficiënt mogelijk benutten – heb ik alles kunnen doen wat ik voor deze week gepland had. De (volwassen) kinderen bezoeken en leuke dingen met ze doen, familie en dierbare vrienden opzoeken en bijkletsen, maken dat de week voorbij vloog.
Opvallend is hoe snel je weer aangepast bent aan de hectiek van alle dag in Nederland. Het drukke verkeer van haastige mensen die zo snel mogelijk naar het werk moeten en aan het einde van de dag nog sneller huiswaarts keren, gaf mij de bevestiging dat een land als Zweden zeer geschikt is om te onthaasten. Hoewel ik als buschauffeur in Nederland toch wel wat gewend was, ben ik blij dat ik eind van de week weer thuis ben in Zweden. Ook de ruimte om je heen en de vrijheid die je in Zweden aantreft, maken de keus die ik destijds gemaakt heb om in dit land te gaan wonen gerechtvaardigd. Mensen zijn over de gehele wereld gelijk. Ieder mens is uniek en dient in zijn waarde gelaten te worden. “Leven en laten leven” is een gevleugelde uitspraak, maar de voorwaarden om die in de praktijk toe te passen heeft naar mijn ervaring toch ook heel duidelijk te maken met de biotoop waarin men leeft. In een land als Zweden waar nog ruimte genoeg is om in rust en ruimte te wonen en te leven zijn mensen sneller bereid om de medemens in zijn waarde te laten en het doen en laten van anderen te respecteren en te tolereren. Dat is toch wel een belangrijk aspect dat ik in het Zweedse leven zeer waardeer. Een goed (ongevraagd) advies wat ik een ieder wil meegeven die plannen heeft om te emigreren naar Zweden is om verwachtingen regelmatig bij te stellen, je laten meenemen in de stroom van het dagelijkse leven en je vooral aan te passen. Vergeet veel van wat je hebt geleerd aan gewoonten en gebruiken in Nederland en sta open voor de manier van leven hoe Zweden dat leiden. Pas dan word je met gemak opgenomen in de Zweedse gemeenschap. Een tolerant, gemakkelijk toegankelijk en gastvrij volk, die Zweden, die je snel een “thuisgevoel” geven.
Even terug in Nederland is fijn, terug naar Zweden ook!          

Roel Heidema

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten