donderdag 14 november 2013

Maandag 11 november 2013

En dat was dag 1... Nadat Roel al een paar maanden actief is met zijn språkpraktikplats in het zwembad in Gävle, ben ik, Jantsje, vandaag begonnen met mijn språkpraktikplats op de Stenbergaskola, de basisschool in Ljusne. Vanochtend op m'n fietsje naar de Stenbergaskola in het dorp, keurig om kwart voor 8 present, zoals afgesproken. Uiteraard kon ik eerst nog even een krantje lezen voordat mijn begeleider Jonas arriveerde  Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat ik deze week met Camilla meeloop, 'ansvarig' voor klas 1A: 16 leerlingen van diverse nationaliteiten, waarvan de helft Zweeds, allemaal een jaar of 7 jong. Van die heerlijk hoge tafels en stoelen waarbij je als juf niet steeds hoeft te buigen, bukken of hurken, ideaal! Maar, zo'n 20 jaar terug in de tijd! Géén computers in de klas, zelfs niet voor 'fröken' (juf), laat staan een digitaal schoolbord. Gewoon een whitebord met verschillende kleuren stiften. Jammer genoeg weinig tijd voor vragen gehad, dus die bewaar ik nog even tot morgen  Klassikaal les, waarbij één kind een regeltje voorleest en de rest zit te wachten. Misschien is dat niet altijd zo, want ik heb alleen maar een taal- en een rekenlesje gezien. De rest van de ochtend werd gevuld met 'idrott' (sport), eten en buiten spelen. Aangezien de sporthal eerder dit jaar volledig is afgebrand, staat er nu een tijdelijk sporthalletje, maar we gingen vanochtend met de koters naar de 'ishall' om te schaatsen. Tenminste, het kwartiertje dat overbleef nadat ze eerst alle 16 naar het toilet moesten (2 toiletten, dus dat duurde even), daarna allemaal hun eskimopakken, handschoenen, mutsen enz enz. aan moesten trekken, vervolgens naar de ijshal moesten lopen en daar schaatsen aantrekken. Tjongejonge, wat een organisatie voor uiteindelijk 15-20 minuten schaatsen. Maar ze vonden het fantastisch! Terug bij school verdwenen de kinderen in de 'matsal' (kantine) om te eten, van half 11 tot 11 uur. Daarna mochten ze nog buiten spelen tot half 12. Terug in de klas begreep ik al niet waarom de lichten, die ik keurig aangedaan had, weer uitgedrukt werden, maar dat bleek al gauw: alle 16 hadden ze nog fruit om op te eten en dat gebeurde op de grond, in een kringetje, met juf erbij met een voorleesboek en 2 (echte!) kaarsjes in het midden. Hartstikke leuk! 
Om half 1 was de ochtend afgelopen en gingen de kinderen weer eten en moest ik in gestrekte draf richting fiets en naar huis om als de gesmeerde jeweetwel naar Söderhamn te vliegen, omdat ik vanmiddag zelf weer naar school moest, aanvang 13.00 uur. Kon allemaal net. Volgende week maandag maar met de auto naar de Stenberga, zodat ik direct door kan 
Vanmiddag zelf op school geoefend voor de nationellt prov, die we over 2 weken hebben. Ik was wel erg blij dat mijn lerares zei dat de oefentoets moeilijker is dan de echte en dat de toets niet allesbepalend is. Ook alles wat je in de lessen hebt gedaan en wat je hebt ingeleverd, telt mee. Gelukkig maar, want het was knap pittig.
Morgen de hele dag 'praktisera', kan ik mijn nieuwe 'innetofflor' aantrekken. Haha, ik wist uiteraard wel van de Zweedse gewoonte om in huis geen schoenen te dragen (we hebben tegenwoordig pantoffels mee als we ergens op visite gaan), maar dat dat in school ook niet gebeurt, wist ik niet. Alle kids én leraren trekken allemaal keurig de schoenen uit en brengen de dag op sokken of slippers o.i.d. door. Daarom heb ik, met mijn chronisch koude voeten, vandaag maar net zulke mooie binnenschoenen gekocht als Roel ;-D



Geen opmerkingen:

Een reactie posten