dinsdag 19 november 2013

Dinsdag 19 november 2013

Vandaag mijn voorlopig laatste dagje in klas 2/3 A; de rest van de week ben ik in 2/3 B. Vandaag zouden de kinderen voor het eerst gaan sporten in de tijdelijke sporthal (de vorige is in mei tot op de grond toe afgebrand) en daar hadden ze zin in na al die tijd! Alleen was de gymjuf thuis bij haar zieke kind en was er geen vervanging te krijgen. Dus: geen idrott idag (geen sport vandaag). Gelukkig had de juf een goede oplossing: we gaan een lange wandeling door het dorp maken. Dat werd er eentje van ongeveer 20 minuten, dus toch sportief bezig geweest 
Verder vandaag kennis gemaakt met 'visarstund', een moment voor één van de leerlingen om iets te laten zien en er iets over te vertellen. Vandaag was Kevin aan de beurt, die over zijn fiskespö (vishengel) vertelde. Eigenlijk een verkorte vorm van een spreekbeurt. Verder weet ik nu ook dat een woordspin 'tankekarta' heet, hoewel de juf de term 'mindmap' gebruikte. Maar daar heb ik toch een iets ander beeld bij...
Wat me verder is opgevallen, is dat de 'multiplikationstabeller' (tafels van vermenigvuldiging) hier andersom staan: 7x1, 7x2, 7x3, enz. 
Omdat de kinderen hier vanaf klas 1 (6, 7 jaar) al Engels krijgen, was ik razend benieuwd naar deze lessen. Gelukkig stond deze taal vandaag op het lesrooster van klas 2,3 A. Maar ook hierbij weer lastig, met zo weinig materiaal en middelen. Het thema was 'känslor' (gevoelens), dus werden er eerst wat termen in het Zweeds opgelepeld en vervolgens een aantal in het Engels. Daarna kwam er een drietal werkbladen, met op blad 1 zes plaatjes en zes Engelse termen. Inderdaad: schrijf het goede woord bij elk plaatje. Alleen was het een beetje jammer dat 3 van de 6 Engelse woorden helemaal niet besproken waren en dat er ook geen uitleg bij het werkblad kwam  Later werden de 6 woorden gelukkig nog wel met hun vertaling op het bord geschreven. 
Misschien kijk ik (nog) teveel met mijn directeursblik, maar drie dingen komen steeds weer terug: de lesinhoud en vooral wat ermee gedaan wordt, de effectieve leertijd (alle pauzes duren minstens 5 minuten langer) en het pedagogisch klimaat. Want wat bijvoorbeeld te zeggen van een jongetje dat weinig respect toont, geen fluit uitvoert en vervolgens voor straf tien minuten eerder naar huis wordt gestuurd???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten