woensdag 20 november 2013

Woensdag 20 november 2013

Vandaag voor het eerst een lange dag gehad, tot half 5 maar liefst 
Ik begon wel later, want ik moest eerst zelf naar school tot half 10, dus zo rond een uur of 10 was ik ter (stage)plekke. Vandaag in groep 2/3 B, daar waar ik vrijdag samen met een assistente ben geweest. De eigen juf was er vandaag weer. En wat heerlijk om te zien dat deze het echt in de vingers heeft! Een fijn pedagogisch klimaat, waar ook veel aandacht aan wordt besteed. En lessen die effectief en inhoudelijk zijn 
Ik heb vandaag wel weer mijn ogen uit gekeken, omdat ik vanmiddag voor het eerst een les 'slöjd' (handvaardigheid) heb gezien. Dat vindt plaats in een aparte 'slöjdsal', in het gebouw van de 'dagis' (kinderopvang). Er is geen nee te koop: allerhande soorten en maten gereedschap, werkmateriaal en apparaten. De kinderen mogen zelf kiezen wat ze maken (van hout) en aan de slag! Ze mogen zelf een elektrische figuurzaag bedienen (brrr, die vingertjes...) en dat gaat danook prima! De grotere elektrische zaagapparaten mogen ze zelf niet hanteren, daarvoor moet Åke aantreden. Åke is de begeleider, samen met een vrouw van wie ik de naam vergeten ben, en vindt slöjd zelf even leuk als de kinderen. Er was een jongen bezig om een deurtje te monteren op wat hij zelf een sleutelkastje noemde, maar dat zat wat scheef. Dus Åke demonteerde het deurtje en de scharnieren weer, zaagde het plankje recht en gaf het toen terug aan de jongen. Hij maakte het nog net niet zelf af...
Na schooltijd was er een vergadering met de 'särskola', een vorm van speciaal onderwijs, voor kinderen met een fysieke beperking. De särskola zit in hetzelfde gebouw en het leek ze dit jaar (voor het eerst!!) wel eens leuk om in de kerstperiode iets gezamenlijks te doen. Daarna volgde een APT, een arbetsplatsträff. Dat betekende een samenkomst van alle personeel, inclusief van de school in Sandarne, hier niet ver vandaan. En ik was er toch, dus ben ik ook maar even aangeschoven. Best interessant om zo'n bijeenkomst eens mee te maken. 
Al met al was het festijn om half 5 afgelopen en toen duizelde het me wel enigszins van alle svenska dat ik vandaag heb ik gehoord. Maar weer een leerzaam dagje. Morgen en overmorgen ben ik weer in 2/3 B. Leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten