donderdag 14 november 2013

Dinsdag 12 november 2013

En dat was dag 2...
Net weer thuis, nog maar 3 uur en 'honger als een beer'! Ik denk dat mijn maag zich nog even moet aanpassen aan mijn nieuwe etenstijden. Omdat ik gisteren om half 1 hurry hurry weg moest, heb ik niet de hele schooldag meegemaakt. Maar nu blijkt dus, dat de schoollunch van half 11 tot 11 uur de 'echte' lunch is! Om half 1 is er nog even 20 minuten 'rast' en dan begint de les weer (tot 13.50 uur). Ik heb dus ook braaf voor elven mijn brood, soepje en appel weggewerkt, met als gevolg dat mijn maag nu denkt dat het tijd is voor het avondeten 
Die 'skolans lunch' heb ik vandaag eens even nader beschouwd, want dat is in Nederland een onbekend fenomeen. Met behulp van het belastinggeld van de inwoners van Zweden wordt de schoollunch bekostigd. Gisteren stond er 'stuvade makaroner och köttbullar' (macaroni met gehaktballetjes) op het menu, vandaag 'pannkakar med sylt och ost' (pannenkoeken met jam en kaas). Als je als leerkracht overigens mee wilt eten, moet je 50 kronen betalen, ook al heb je, zoals wij vandaag, 'matvakt' (oppasdienst). Verder kunnen ze nog wat rauwkost en fruit nemen. Voor de lagere klassen is het een klein stukje lopen, want de 'matsal' bevindt zich in het hoofdgebouw. Maar het loopt als een geoliede machine: de kinderen staan keurig in de rij, met een dienblad in de hand. Ze scheppen zelf op, of worden geholpen door een medewerker van de 'matsal' en lopen dan rustig naar een tafel. Ook het hele eetgebeuren verloopt behoorlijk rustig. Er was maar één vervelend jongetje dat met een stoel zat te ouwehoeren, maar dat werd snel opgelost. Wie klaar is, brengt het dienblad met bord e.d. naar de daarvoor bestemde plaats, trekt zijn jas weer aan en gaat terug naar het eigen gedeelte. Fantastisch! Ik heb m'n ogen uitgekeken, wat een discipline. Ik schat dat er zo'n stuk of 50, 60 leerlingen tegelijk aan het eten waren en horen en zien verging je niet eens. Heb ik wel eens anders meegemaakt 
Verder nog een complimentje over mijn 'tofflor' gekregen: Die hadden ze nog niet eerder gezien (terwijl je ze gewoon bij de Dollar Store kunt kopen). Konden ze wel waarderen, zo'n Hollandse met svenska tofflor. 
Ook kennis gemaakt met de Zweedse versie van het spelletje galgje, dat hier 'hänga gubbe' heet. Verder werkt het precies als de Nederlandse versie. En ook zijn ze al druk aan het oefenen voor Lucia, het lichtfeest in Zweden. Op 13 december is het zover: dan worden de ouders op school uitgenodigd en is de Lucia viering. Ben benieuwd, want ook dat is een nieuw fenomeen voor ons. Morgen weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten