vrijdag 15 november 2013

Vrijdag 15 november 2013

Dag 5, de laatste dag van mijn eerste 'stage'week, verliep een beetje anders dan gepland. Ik zou weer met Meshgan meelopen, in klas 2,3 A. Vandaag bleek echter de leerkracht van klas 2,3 B ziek te zijn. Omdat er ook al een andere zieke leerkracht was, was de nood een beetje hoog en werd ik gevraagd om samen met een assistente in deze groep te staan. Nou ja, de assistente gaf les en ik assisteerde ;-D Na de lunch kon de assistente niet meer in de klas zijn, omdat ze ook 'Fritids' doet, een soort buitenschoolse opvang in hetzelfde gebouw. Dan zou ik samen met Jonas, een andere leerkracht en degene die zo'n beetje mijn algemene begeleider is, in de groep zijn. Ik zal volgende week even bij de 'rektor' aangeven dat ze mij in het vervolg wel kan vragen als invaller; ik geloof dat ik dit wel aankan... Er is per vakgebied maar één boek aanwezig, dus echt lastig uitzoeken is het hier niet. Ik ben nu in één week tijd in drie verschillende groepen geweest, dus heb ik al veel gezien. Het lijkt mij wel een strak plan om mij als vaste invaller aan te stellen  Helemaal, omdat er ook alle dagen van deze week een leerkracht (en vandaag dus 2) leerkrachten afwezig waren. Ze zijn nogal snel 'sjuk' hier: een beetje verkouden en je blijft gewoon thuis. Ook is het 'hellt normal' dat je zelf thuisblijft als je kind ziek is en je niets anders kunt regelen. Biedt voor invallers dus veel mogelijkheden om aan de bak te komen. Lijkt me een 'bra start för mig'!
Het was overigens wel lekker om vandaag een beetje meer juf te zijn dan de afgelopen dagen. Ik ben met een aantal individuele leerlingen aan het lezen geweest en heb op diverse plaatsen hulp verleend bij 'matte' (rekenen) en svenska. Ook wel grappig om te zien hoe ik me er zelf mee kan redden. De vaktermen beginnen al aardig te komen. En de kinderen vinden het wel interessant dat ik uit een ander land kom. Ze vragen me geregeld om iets in mijn eigen taal te zeggen en zijn heel behulpzaam om mij Zweedse woorden te leren. Mijn woordenschat is vandaag o.a. verrijkt met 'snörra på gungan' (ronddraaien op de schommel) en 'pennskrin' (etui). Leerzaam dagje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten