donderdag 14 november 2013

Donderdag 14 november 2013

Dag 4, eentje met nieuwe inzichten! Na 3 dagen rondgekeken te hebben in klas 1, ging ik vandaag naar combinatieklas 2,3. Was er in klas 1 tenminste nog een whiteboard met stiften, in 2,3 nog een echt ouderwets krijtbord 
Maar, na enig navragen bij deze juf, blijkt dat mijn stageschool dus echt niet representatief is voor heel Zweden. Als ik Meshgan mag geloven, is de school in Ljusne zo'n beetje de enige die nog niet met digitale schoolborden en laptops/tablets in de klas werkt, haha. Tja, ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, dus ik dacht dat heel Zweden nog 'gammaldags' werkte. Ben nu al benieuwd naar andere basisscholen! 
De kinderen in klas 2,3 zijn (uiteraard) ietsje ouder, een jaar of 7,8 ongeveer. Toen ik mezelf geïntroduceerd had, was de allereerste vraag van een jongetje of ik Robin van Persie wel kende. Hij wist nog wel een paar namen te noemen en natuurlijk kon ik hem pareren met Zlatan  

Verder schijn ik mijn Zweeds toch nog wel wat op te moeten poetsen, want één jongetje vond dat ik wat svensk-dansk sprak (terwijl ik bijna geen Deens ken) en volgens de leerkracht doet mijn manier van praten denken aan Engels. Tja, het hoofddoel van mijn språkpraktikplats is dan ook het verbeteren van de taal. Komt dat even goed uit!
Ook nog een voorbeeld gezien van het zeer geringe budget in de school: De leerkracht en assistente hadden zelf schrijfschriften gemaakt. Een leeg schrift en daarin, met de hand, bladzijden vol woorden geschreven die de kinderen per regel na moeten schrijven. Pffft. Gelukkig wordt dat gecompenseerd met veel pauzes, want na elk uur is er een 'rast' van 20 of 30 minuten. Morgen alweer de laatste dag van mijn eerste week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten