maandag 18 november 2013

Maandag 18 november 2013

En weer een dag voorbij op de Stenbergaskola! Het blijft toch lachen, zo'n niet-digitale leeromgeving op school. Ik was vandaag weer in klas 2/3 A, die met het krijtbord (dat nota bene ook nog niet eens omhoog en omlaag kan...). En ja, wat doe je dan als je een geschiedenislesje wilt geven? Dan schrijf je de leestekst met je krijtje op het bord en de leerlingen schrijven het over in hun schrift. Daar ben je dan ongeveer een half uur mee bezig en blijft er geen tijd meer over om 'het er ook nog over te hebben'. Tja, het geld zit op deze school duidelijk niet in de leermiddelen, maar in het personeel. Het klasje van vandaag heeft er 22, maar klas 3 is tot de lunch (die om half 11 begint) buiten de klas geweest met een pedagogiklärare en een assistente. Klas 2, 7 stuks, had dus het rijk alleen met de juf én een assistente. En ik zat er ook nog bij, haha. Ik heb intussen al 4 assistenten gesignaleerd en de grootste groep die ik tot nu toe heb gezien, heeft 23 leerlingen. Nu zitten er ook veel asielzoekerskinderen op deze school, maar toch... Het lijkt me op dit moment toch een ietwat scheve verdeling van de geldelijke middelen. 
Het voordeel van al die assistenten is wel, dat de juf vandaag met een gerust hart 5 minuten te laat op school kan komen en na één van de pauzes eerst nog wat kan kopiëren...
Overigens doet niemand van het personeel hier moeilijk over 'pottenkijkers', want ik ben overal van harte welkom. Leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten