donderdag 5 december 2013

Woensdag 4 en donderdag 5 december 2013

Hier geen Sinterklaasfeest, dus gewoon naar school. Gisteren en vandaag weer 2 'gemengde' dagen achter de rug: Eerst zelf naar school geweest, van 8 tot half 10. Gisteren de uitslag van de 'nationellt prov' gekregen en besproken. Zag er goed uit! Samen met alle andere opdrachten van deze periode krijg ik over 2 weken ws. een C-betyg. Een C is de middelste van 5 letters die voldoendes aangeven, waarbij E het laagst en A het hoogst is. Voor mij dus ong. een 7½ in Ned. termen. Ben ik dik tevreden mee! Ik heb me ook maar gelijk aangemeld voor de vervolgcursussen, svenska 2 en 3. Maar meteen tegelijk. 
Vanochtend mijn presentatie gegeven over het sprookje. Nog geen feedback van gehad, maar ik was er wel tevreden over. Zonet mijn laatste opdracht ingestuurd en dan volgende week nog 3 lessen en dan is svenska 1 afgerond. 
Na mijn eigen lessen weer in gestrekte draf naar de Stenbergaskola, naar de 'jongens' van klas 4. Niet echt veel nieuwe dingen gezien en gehoord, maar wel veel met meester Björn gesproken. Het is hier zo, dat de basisschool stopt na 9 jaar, als ze ong. 15 of 16 jaar zijn. Ze krijgen dan ook zo'n 'betyg', met een A, B, C, D of E. Daarna gaan ze allemaal 3 jaar naar het 'gymnasiet', maar dan op verschillende niveaus, net als bij ons. Wat ik echter wel opvallend vind, is dat men met een E-betyg (vergelijkbaar met VMBO B/K niveau) na die 3 jaar gymnasiet gewoon naar de lerarenopleiding kan. Terwijl je in Nederland toch minimaal Havo of MBO moet hebben. En laat het hier nu net heel actueel zijn dat de onderwijsresultaten hier zo dalen! Het schijnt dat Zweden met wiskunde en leesvaardigheid nu in de achterhoede van Europa zit, terwijl dat een aantal jaren geleden toch wel heel anders was. Hmmm, 1+1=... Hoe dan ook, weer een leerzaam weekje! Morgen hebben ze 'Elevens valdag': keuzedag voor de leerlingen. Ze kunnen gaan paardrijden, zwemmen, schaatsen, handvaardigheid, kunstworkshop en spelletjes in een dorpshuis. Ik ga met de zwemmers mee, dus morgen een ochtendje zwemmen in Söderhamn. En dan volgende week naar klas 5!
Vanmiddag begon het overigens weer te sneeuwen en als de voorspellingen uitkomen, zal er vanavond en vannacht zo'n 30 cm. vallen, misschien compleet met sneeuwstorm. Op dit moment is het echter al gestopt met sneeuwen en ligt er een cm. of 3, 4 dus misschien een nulletje eraf? Dit is ook pas de 2e keer dat het sneeuwt, dus als de verhalen kloppen, blijft dit niet lang liggen. Daarvoor moeten we wachten op de 3e keer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten