dinsdag 3 december 2013

Maandag 2 december 2013

Roel:
Vandaag weer een heerlijk dagje zwemles gegeven. Om 08.00 uur begonnen tot 14.00 uur met een half uurtje pauze. Betekende wel dat ik vanochtend al om 0.6.00 uur met m´n warme voeten op het koude marmoleum stond, maar het was weer de moeite waard. Met groepjes van 10 tot 23 kinderen hard gewerkt om de nodige achterstand weg te werken. Zweden zijn goed in ijshockey, voetballen en skiën, maar zwemmen gaat ze een stuk minder goed af. Als ik zie, als badvakt (toezichthouder) hoe de doorsnee Zweed zwemt, springen de gechloreerde tranen me in de ogen. Combinatiefouten, schaarslagen, onafgemaakte arm- en beenslagen en meer basale onvolkomenheden, doen mij mezelf afvragen of ze wel plezier beleven aan de zwemkunst. Het is meer survival dan ontspanning. Nu ik zelf zwemlessen geef, weet ik hoe dat komt. Het aanleren van een zwemslag staat hier niet hoog op de prioriteitenlijst. "Een lesplan, doelstelling, nooit van gehoord!" Dan maar in goed overleg zwemles geven op de Hollandse manier. Na twee weken begint dat nu al z'n vruchten af te werpen! Wat voorheen ondenkbaar was......, nu komen ALLE kinderen met natte haren uit het zwembad. Geen afgrijselijke mimiek meer op bange kindergezichtjes die geen waterdruppels in het gezicht dulden. Eerst watervrij maken en dan zwemles geven. Zelfs het meest bange kind komt en gaat nu naar het zwembad. Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n zwemmer. Ik zit liever OP het water dan er IN. Is er dankbaarder werk dan kinderen zwemles geven? Ik denk het niet.............

Jantsje:
De afgelopen 3 weken heb ik in klas 1 t/m 3 doorgebracht op mijn stageschool en er was afgesproken dat de komende 3 weken in klas 4 t/m 6 doorgebracht worden. Vandaag dus klas 4 (groep 6) bij meester Björn. 17 leerlingen in deze klas, waarvan 3 (!) meisjes. En ook hier vond ik het nogal vrijblijvend. Ik geloof dat we het in Nederland toch anders gewend zijn. Toen Björn in de hal met individuele leerlingen aan het lezen was, 'mocht' ik op de rest van de klas passen. Ze hadden wat opdrachten gekregen, maar een aantal jongens had er niet zoveel zin in. Ik was wel heel benieuwd wat er zou gebeuren als ze hun werk niet af hadden, dus dat vroeg ik natuurlijk aan de grootste druktemakers. Het antwoord was 'ingenting' (niets). Dat bleek later bij navraag bij Björn inderdaad zo te zijn. Tja, probeer je leerlingen dan maar eens te motiveren een tekst van A4-formaat letterlijk over te schrijven en een kaartje van de provincie Hälsingland over te trekken. Wel grappig trouwens: de meiden stonden met hun papieren tegen de ramen om het kaartje over te trekken. Ik kan me nog herinneren dat wij dat vroeger ook deden, alleen dan met kleurplaten.
De rekenles vonden ze overigens wel heel leuk, want ze mochten de jaarringen van een omgezaagde boom 'i skogen' (in het bos) tellen. Wie wil er nu niet legaal tijdens de les even naar buiten  
Heb ook nog een lesje Engels gezien en toen zat het er voor mij weer op, want vanmiddag moest ik zelf weer naar school. Op naar morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten