dinsdag 3 december 2013

Dinsdag 3 december 2013

Vandaag zelf geen school, dus de hele dag in klas 4. Nou ja, klas... Ze waren er van 8.20 - 9.05 en toen verdwenen ze naar de sporthal voor hun les 'idrott'. Voor idrott, musik en slöjd (handvaardigheid) hebben ze vakleerkrachten, dus van 9.05 tot ong. 10.10 was het vrij spelen voor Björn en mij  Voor mij een prima gelegenheid om de arme man het hemd van het lijf te vragen over hoe het een en ander er aan toegaat. En natuurlijk even 'rast' met een kopje koffie. Vanaf 10.10 uur druppelden de kids weer binnen en was er les tot 10.50. Toen was het lunch, tot 11.30, maar omdat het zo zielig is dat ze niet een heel uur pauze hebben, wordt die meestal nog met een minuut of 10 opgerekt, zodat het al 11.40 was geweest voordat 'we' weer begonnen. Dit lesuur duurde tot 12.20, want toen was het weer hoog tijd voor een 'lite rast'. Van 12.45 tot 13.50 was er maar een half klasje (7 stuks), omdat de andere helft 'slöjd' had. Björn ging de klas uit om met individuele leerlingen te lezen, dus voor mij een leuk moment om de aanwezige kinderen wat beter te leren kennen. Dat mondde uit in elkaar over en weer wat leren: zij leerden mij hoe ik bepaalde woorden moest uitspreken en ik vertelde hen het een en ander in het Nederlands. Want dat is tot nu toe in alle klassen gelijk: 'Hur säger man ... i ditt språk'? (Hoe zeg je ... in jouw taal?). Vinden ze maar wat häftig (cool). De 3 meiden vinden het wel erg leuk dat er nu ook eens een vrouwspersoon in de klas is. Tja, als je ook alleen maar jongens als klasgenoot hebt en ook nog eens een meester... Ze hebben me o.a. al even een dansje gedemonstreerd 
Al met al weer een ontzettend interessante dag, vooral alle informatie die ik uit Björn heb losgepeuterd omtrent toetsen en onderwijskwaliteit. Het verschil met Nederland daarin is toch wel ontzettend groot!
Morgen eerst zelf naar school, krijgen we ws. de uitslag van de 'nationellt prov' van vorige week. Spannend! En de rest van de dag weer naar 'fyrarna' (de vierdeklassers). Leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten