dinsdag 17 december 2013

Dinsdag 17 december 2013

Vandaag 'pysseldag' gehad op de Stenbergaskola. In gemengde groepen diverse activiteiten gedaan. Elke groep had leerlingen van de särskola, förskola en klas 1 t/m 6, met 1 of meer volwassen begeleiders. Er waren drie activiteiten van elk een uur. De groep waar ik bij was, begon met zang en dans. Nu vind ik zingen heel leuk, maar heb helemaal niets met dansen, dus ik was erg benieuwd. Deze activiteit werd verzorgd door de 'lärare idrott' (sportjuf) in de tijdelijke sporthal (de oude is een half jaar geleden afgebrand). Eerst een algemene dans in 2 rijen, die zelfs voor mij heel goed te doen was. De tweede helft van deze activiteit voelde ik me een echte buitenlander, want toen ging het los met bekende kerstliedjes en bijbehorende dansen. Tja, daar sta je dan met je mond vol tanden en niet wetende wat te doen. Ik weet nu welke liedjes ik voor volgend jaar moet leren! 
Na een welverdiende pauze gingen we naar de 2e activiteit. Dit was een groepswerk, waarin de hele groep gezamenlijk een kerstboom moest maken. De mal lag klaar: een grote witte driehoek. De boom zelf ontstond doordat de kinderen hun hand moesten omtrekken op verschillende tinten groen papier en vervolgens uitknippen. De handen werden daarna op elkaar op de boom geplakt, met de vingers naar beneden, als zijnde takjes. Heel leuk effect, vooral toen er nog ballen en slingers in geplakt werden. 
Na dit knip- en plakwerk was het lunch en daarna konden we ons opmaken voor de 3e en laatste activiteit, het versieren van een 'pepperkaka' (speculaaskoekje). Om de resterende tijd op te vullen, konden ze kerstkaarten maken. 
Een fantastisch leuke en gezellige dag. De kinderen waren 'jätteduktiga' (super ijverig) en vonden het hartstikke leuk om te doen. Als laatste werd er nog even een 'utvärdering' (evaluatie) in de klas gedaan en toen was het 'slut för idag'!
Morgen eerst een uurtje assisteren in klas 5, dan mijn 'betyg' ophalen en dan 2 uren invallen in klas 2/3. Op naar wéér een leuke dag!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten