woensdag 18 december 2013

Donderdag 18 december 2013

Vanochtend eerst een uurtje geassisteerd in klas 5 en toen met gezwinde spoed naar Söderhamn om mijn 'betyg' op te halen. Dacht ik... De enige informatie die ik had gekregen was, dat ik om 10 uur in de 'hörsal' moest zijn. Op mijn schema stond dat deze week de 'utvärdering' zou zijn. En volgens mijn logica kon het dan niet anders dan dat we vandaag ons betyg zouden krijgen. Haha, niet dus! De hele hörsal stroomde vol met studenten, het hele CFL zat er. Vervolgens was er een programma van ongeveer een uur, dat bestond uit kerstliedjes zingen, kerstliedjes beluisteren, een gedicht beluisteren en een dans bekijken. De leraren werden bedankt voor hun diensten van het afgelopen halfjaar en de start van de nieuwe termijn werd aangekondigd. En toen was het afgelopen. Uuuuh, wanneer krijgen we dan ons betyg? Geen idee, want er schijnen vandaag en morgen nog examens te zijn. En pas als alles klaar en verwerkt is, worden de diploma's verstrekt. Aha, nog even geduld dus.
Toen in nog grotere haast weer terug naar de Stenbergaskola gereden, want vanaf half 12 zou ik invallen in klas 2/3. Aangezien het inmiddels 11 uur was geweest, was het dus een kwestie van opschieten! Ik kwam om 11.20 uur op school aan, dus dat ging goed. Het invallen ging ook goed; was ook niet zo moeilijk, want het 1e uur had ik alleen klas 3 en het 2e uur alleen klas 2. Een stuk of 12 per keer, dus dat is te doen 
Met klas 3 heb ik de nieuwe 'veckans ord' (woorden van de week) doorgenomen. Besproken en zinnen mee bedacht. Vervolgens ging het spul aan het werk. Het uurtje in klas 2 stond in het teken van verschillende opdrachten: verhaaltje schrijven, een woordenspel en een lees/schrijfopdracht. Met dit groepje heb ik de vorige keer Vader Jacob in het Nederlands gezongen en ook vandaag kon ik het weer niet laten. Ik heb ze deze keer opgescheept met de Nederlandse versie van 'We wish you a merry Christmas'. Als toetje wilden ze graag Vader Jacob nog een keertje doen. Daardoor gingen zowel de kinderen als de invaljuf zingend de deur uit!
Morgen en overmorgen het 'echte' werk: 2 hele dagen in klas 4. Wat kerstwerkjes en een dvd'tje mee, want het is tenslotte bijna kerstvakantie. Vi ska se...


Hier thuis ook allemaal actie, maar dan anders: De "hangende" dode boom heeft het onderspit gedolven! Niet door mijn brute kracht of door tussenkomst van de Sachs-Dolmar, maar door de natuur zelf. De krachtige wind van de laatste dagen maakte dat de weerstand tussen "steunboom" en "valboom" zo klein werd dat de laatste zijn naam eer aandeed. Meting achteraf gaf aan dat de boom 25m hoog was. De bovenleiding die achter het huis langs loopt stond op 20 m van de oorspronkelijke standplaats van de boom! Een eenvoudig rekensommetje leert dat een botsing onvermijdelijk was. Het gewaarschuwde elektriciteitsbedrijf liet verstek gaan, dus het enige wat ik kon doen was.........toekijken. Beelden van een half dorp zonder stroom, knappende bovenleidingen met de nodige vonkenregens die een compleet bos in de fik steken, en meer van dat soort spookbeelden flitsten door mijn hoofd. Na een uur van heen en weer gezwiep gaf "Simon de Steunboom" het op en met donderend geraas kwam "de dooie" naar beneden. Vanaf de voet van de boom gerekend kwam de stam eerst op een rotsblok terecht. Dat gaf zo'n weerslag door de rest van de stam dat de eerste 5m van de top vroegtijdig afbrak. Die 5m was voldoende voor de rest van de boom om de bovenleiding te MISSEN! Hoeveel geluk kun je hebben........?
Bedankt Jultomte!! (=hulpje van de Kerstman)
(Over geluk gesproken, achter het huis is ook een even lange boom door de wind geveld, die op een haar na de camper heeft gemist! Nou ja zeg......)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten