maandag 16 december 2013

Maandag 9 en dinsdag 10 december 2013

Maandag met m'n språkpraktik in klas 5 begonnen (groep 7 in Nederland). Eigenlijk had ik vrijdag al een beetje proefgedraaid, want door de vele sneeuw reden er eerst geen bussen en de juf (Annelie) kon daardoor eerst niet op school komen. De 'elevensvaldag' ging ook niet door, want we zouden met de bus naar het zwembad, manege, enz. M.a.w.: Jantsje, kan du ha femmarna? (Jantsje, kun jij klas 5 doen?). Dus vrijdag het eerste uur was ik in klas 5. Hartstikke leuk, liep als een trein. Het 2e uur was een makkie, want toen hadden ze 'bild' (tekenen/schilderen) en daarvoor hebben ze een vakleerkracht. Ik ben toen maar even mee geweest om daar wat rond te koekeloeren. Na het 2e uur kwam Annelie op school, want de bussen reden intussen weer. De rest van de ochtend ben ik toen nog even bij Björn geweest, in de 4e klas. 
Deze week wel 'echt' in klas 5, dus kreeg ik maandagochtend een 'varmt välkommen' van de kids. Ben gelijk ook al even in actie geweest: hier en daar wat uitleg gegeven bij rekenen en met een individuele leerling een geschiedenislesje gedaan. Leuke groep, 21 stuks, deze keer een heleboel meisjes (15 t.o. 6 jongens). Wordt ws. dan ook een leuke week, want Annelie heeft me al meer lesjes toegezegd. En iets doen is toch echt leuker dan hele dagen wat achterin de klas rond te hangen. Heb er zin in!!
Maandagmiddag zelf weer even naar school geweest, de één-na-laatste les. Een aantal moest nog hun presentatie geven, dus dat was voor mij lekker zitten en luisteren. Ik was zelf donderdag al aan de beurt geweest. Woensdag geen les en donderdag dan de laatste. Volgende week ook geen les, alleen een bijeenkomst op woensdagochtend als we ons 'betyg' krijgen. En dan is svenska 1 afgerond! Na de kerstvakantie ga ik verder met svenska 2 en 3 gelijktijdig, maar dan 'på distans', op afstand. Is toch beter te combineren met m'n språkpraktikplats.

Dinsdag een 2e leuke dag in klas 5. Geassisteerd bij de reken- en taallessen en twee 'utvecklingssamtal' bijgewoond. Dit zijn oudergesprekken met het kind erbij. Annelie had dinsdag 2 stuks en vroeg of ik er bij wilde zijn. Natuurlijk! Een interessante versie van het tien minuten gesprek in Nederland. Ouders, leerling en leerkracht gaan met elkaar in gesprek over het welzijn en de vorderingen van het kind. Er worden afspraken gemaakt en vastgelegd, zodat duidelijk is waar de volgende termijn aan wordt gewerkt. Leuk hoor, praten mét het kind, i.p.v. over het kind. Het werd zo wel een lange dag, want er stond per kind een uur voor, maar zeer waardevol. Woensdag weer een hele dag, want ik heb zelf geen les. Gaan we er weer voor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten