donderdag 16 januari 2014

Donderdag 16 januari 2014

Het zwembad in Gävle, waar Roel stage heeft gelopen, heeft inmiddels ook ontdekt dat ze hem prima kunnen bellen wanneer er invallers nodig zijn. Hij is vanaf deze week voor de rest van de maand gelijk 'volgeboekt'. Dus nu bevinden we ons we allebei in de werkende sector! 
Na een aantal dagen meegelopen te hebben, had ik gisteren mijn eerste echte dag als juf in Zweden. Een rekenles, 2 SO-lessen, 2 lessen Engels en o ja, je hebt ook elevensval, idrott (keuzevak voor leerlingen, sport). Leuk, dat ik dat in de loop van de ochtend nog even hoorde  Blijk ik dus ook nog een uur in de week sport te moeten geven, aan een gemengd groepje. Tja, kan er ook nog wel bij...
's Middags nog een teamvergadering, dus gelijk de drukste dag van de week. Was hard werken, met hier en daar nog wat schoonheidsfoutjes, maar over het algemeen was ik best tevreden.

Vandaag dus de 2e dag zelfstandig aan de slag geweest. Ging toch al iets gemakkelijker dan gisteren. Het is eerst nog wat aftasten, natuurlijk, maar vooral met klas 6 begin ik toch al een beetje een band op te bouwen. Dat wordt ook zo'n beetje mijn klas. Af en toe struikel ik nog wel eens over een Zweeds woord, maar we begrijpen elkaar prima! Probleempje alleen bij Engels: ik besteed nu zoveel aandacht aan het Zweeds, dat ik af en toe Zweedse woorden door de Engelse heen gooi, dus wordt het een soort van Swenglish (of svengelska, zoals de Zweden zeggen). 
Elke donderdagmiddag is er een werkoverleg met de anderen van het 'mellanstadium' (klas 4-6), met de in Zweden zeer belangrijke 'fika' (lekkers bij de koffie). Er is een heus fikaschema, dat hangt in onze arbetsrum (werkkamer). Volgende week ben ik aan de beurt, dus moet ik maar weer even een appeltaart bakken  Er zijn nog steeds appels bij de vleet hier. Morgen nog een dagje en dan het welverdiende weekend in!

En ondertussen sneeuwt het alle dagen, dus er ligt intussen een heerlijk dik pak. Het ziet er hier weer uit als winter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten