zaterdag 24 augustus 2013

Zaterdag 24 augustus 2013

Zo´n vier weken terug aan het houtvesten geweest in dicht bebost gebied. Hoewel het warm weer was, toch maar flink in de kleren om je te beschermen tegen ongedierte als besmette bosteken. Lange broek met de pijpen in de schoenen gestopt, overhemd met dichtgeknoopt boordenknoopje en daarover heen een trui met lange mouwen. Het was een privé saunaatje, maar voorkomen is beter dan genezen. Aan het einde van de dag uitvoerige lichaamscontrole , maar geen ongerechtigheden. Tot drie dagen na het hakken en zagen er een rode verkleuring op mijn rechterbeen ontstond. Ach, waarschijnlijk een onschuldig muggenbeetje. Maar de rode plek werd steeds groter en kreeg een bepaald patroon. Ook de kleur veranderde van rood naar paars.
Omdat "het schilderij" niet uit zichzelf verdween, ondanks een gezond lichaam, vrijdag toch maar even naar de huisarts. Op mijn mededeling dat ik waarschijnlijk gebeten was door een besmette teek ("fästing"), kwam de man direct in actie. Voor ik het wist lag ik gestrekt en ontkleed op de onderzoekstafel. Ik zat in de molen! Na een fysiek onderzoek van een half uur moest ik mij melden bij de zuster, die de hele operatie nog eens dunnetjes overdeed. Compleet lag ik in een oogwenk wederom bijna geheel in adamskostuum op het knisperende papier, volgeplakt met elektrodes en aangesloten op een computer. Hartritme, bloeddruk, longfunctie, reflexen, controle op meer ongebruikelijke pastelkleuren op mijn melkblanke huid en met een spatel in mijn mond om de Zweedse "aaaa" te laten galmen, ging de verpleegster mij te lijf. Ronja, heette ze en kwam zo uit een sprookje van Astrid Lindgren. Toen nog even een plastic limonade bekertje vol plassen, gênant op een weegschaal en na een uur stond ik weer buiten met een penicilline kuur van tien dagen. Voor een antibiotica spuit was ik al te laat, die hielp niet meer. Maar even in de gaten houden......
Als je op google kijkt bij borrelia burgdorferi wat je allemaal cadeau kunt krijgen van een besmette teek word je niet vrolijk. Oppassen dus, ook in Nederland!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten