zondag 27 juli 2014

Column 54 Friesch Dagblad

Nederlandse Zweed of Zweedse Nederlander

Als je verhuist naar een ander land is dat natuurlijk een hele stap. Je laat alles achter en moet helemaal opnieuw beginnen, onder andere met het maken van (sociale) contacten. Ik heb echter ervaren dat de praktijk er heel anders uitziet en wel dankzij de digitale mogelijkheden van tegenwoordig. Via media als Facebook, Twitter en Skype is het helemaal niet nodig om afscheid van iedereen te nemen. Dagelijkse contacten met een grote groep Nederlanders c.q. Friezen is dan ook heel normaal. Fijn voor ons en leuk voor de achterblijvers.
Behalve het aanhouden van sociale contacten is de digitale snelweg ook uitermate geschikt voor het volgen van ander nieuws. En dat komt hier net zo snel terecht als bij iedereen. Dus toen bijvoorbeeld vorig jaar de grote brand in Leeuwarden uitbrak, wisten we dat hier in minder dan geen tijd. En tijdens het wereldkampioenschap voetbal van de afgelopen weken zaten we hier als rechtgeaarde Nederlanders mee te schreeuwen voor de televisie en de wedstrijden na te beschouwen via internet. Op dat soort momenten vraag ik me wel eens af of ik nu Nederlander of Zweed ben.
Zo ook afgelopen week, toen het vreselijke nieuws van de vliegtuigramp boven Oekraïne bekend werd. Als Nederlander in hart en nieren volg je de ontwikkelingen dan toch wel op de voet en voel je je behoorlijk betrokken bij het hele gebeuren. Hier in Zweden is het op de televisie ook nog steeds nieuwsitem nummer één. Best apart als je het nieuws in het Zweeds beluistert en dan bijvoorbeeld premier Rutte aan het woord ziet met Zweedse ondertiteling erbij.
Ook in positieve zin heb ik me de afgelopen weken wel eens afgevraagd in welk land ik nu eigenlijk woon. In taalkundig opzicht, maar ook wat betreft het weer. Al vanaf eind maart is het hier schitterend weer geweest. De lente voelde als zomer en na een wat minder begin van de echte zomer is het hier nu al weken tussen de 25 en 30 graden. Taalkundig gezien waren de campers de oorzaak. Van alle gasten die hier zijn geweest waren dat op een enkeling na allemaal Nederlanders. Om specifieker te zijn: Diverse Friezen hebben ervoor gekozen om ons plekje eens van dichtbij te bekijken. Deels naar aanleiding van onze vermelding in een campergids, maar ook uit nieuwsgierigheid, naar aanleiding van deze columns. En ook al is het Fries niet mijn ‘memmetaal’, ik versta het prima en spreek het ook wel enigszins. Dus was het hier bijna dagelijks een Fries evenement. Dan waan je je toch wel eens terug in Friesland. Totdat je weer om je heen kijkt en de omgeving toch wel erg anders is dan het Friese vlakke land. Dan weet je weer dat je een Nederlandse Zweed bent. Of toch een Zweedse Nederlander?

Roel Heidema
www.vilasig.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten