zondag 24 augustus 2014

Column 58 Friesch Dagblad

De één-na-laatste...


Natuurgeweld

Een paar weken geleden werd een deel van Zweden geteisterd door een enorme bosbrand. Door de voortdurend tropische temperaturen was het ontzettend droog in het hele land en was het brandgevaar hoog. De brand ontwikkelde zich tot de grootste in de Zweedse geschiedenis. Toen dat gebeurde, heb ik me wel even achter mijn oren gekrabbeld. Achter ons huis staat namelijk ook een bos en aan de zijkanten louter bomen. Voor ons een flinke bomenrij voordat de weg en daarachter de rivier begint. Met andere woorden: Véél brandhout hier. Normaal gesproken ben ik daar erg blij mee, omdat hout de enige brandstof is hier in huis. Maar nu keek ik toch wel even met andere ogen naar alle metershoge bomen. Gelukkig kreeg men de brand uiteindelijk onder controle en is er hier in de buurt geen gevaar geweest.
Nu genieten we hier van een fijne nazomer. Elke dag nog veel zon, af en toe een bui(tje) tussendoor en fijne temperaturen van bijna twintig graden. Heerlijk dus. Hoewel het niet overal in Zweden gelijk is. Ik bevind mij dagelijks in de stad Gävle waar ik heen en weer pendel tussen de verschillende zwembaden waar ik werk en de ervaring heeft mij geleerd, dat het in Gävle heel veel vaker regent dan in Ljusne. En dan hebben we het over een afstand van ongeveer zeventig kilometer tussen deze twee oorden.
En blijkbaar niet alleen in Gävle, want gisteren zag ik op het Zweedse journaal dat er in de provincie Halland, in het zuidwesten van Zweden, in twee etmalen dusdanig veel regen is gevallen, dat de provincie met zware overstromingen te maken heeft. Beelden van dorpen die onder water staan, diverse voorwerpen die wegspoelen en mensen die geëvacueerd moeten worden. Beelden die je wel vaker op tv ziet, maar dan in landen hier ver vandaan.
Door deze extreme vormen van natuurgeweld word ik wel aan het denken gezet. We hebben een uitzonderlijk warm voorjaar gehad; het was net zomer. Na een klein dipje in juni hebben we een extreem warme zomer gehad. Wekenlang temperaturen van 25 graden en meer en een tijdje zelfs boven de 30. Nu hebben we een fantastische nazomer met heerlijke temperaturen. Wat staat ons dan in de winter te wachten?
Als deze extremen zich doorzetten in de periode na september, houd ik mijn hart vast. Krijgen we in oktober al een meter sneeuw? En blijft die liggen tot mei volgend jaar? Hoewel ik daar absoluut niet bang voor ben, want de winters hier zijn fantastisch. Ook al is het ver onder nul – min vijftien is geen uitzondering – het voelt helemaal niet koud. Vaak schijnt de zon in de winter gewoon door. En laat die meter sneeuw dan maar komen. Ik vind het niet erg om in een winter sprookjeslandschap te leven. Want één ding is zeker: Na de winter wordt het vanzelf weer zomer!

Roel Heidema

Geen opmerkingen:

Een reactie posten