maandag 10 februari 2014

Column 30 Friesch Dagblad

Wat er in 1e instantie 6 zouden worden, zijn er intussen al 30 geworden. Hierbij de tekst:


Social Media

Onderschat de kracht, de noodzaak en het gemak van de social media niet!
Mijn generatie (1956) is niet opgegroeid met computers, mobiele telefoons en alle andere gadgets die daar aan vast hangen. Wij vielen er midden in en met vallen en opstaan zijn we “vingervlug” geworden in de omgang met deze onmisbare media.
Hoewel, vandaag de dag leer ik nog steeds bij omtrent de schijnbaar onuitputtelijke mogelijkheden die een computer biedt. Als ik zie hoe handig mijn kinderen omgaan met al dit “speelgoed” denk ik wel eens, nu al in andermans tijd te leven, zoals mijn grootvader placht te zeggen. De goede man, geboren in 1895, zag de eerste auto rijden, het eerste vliegtuig vliegen en maakte de komst van het elektriciteitsnet mee.
Het familieverhaal doet nog steeds de ronde van “de man van het elektries” die bij opa op de boerderij kwam met de vraag of hij ook aangesloten wilde worden op het net. De waakhond werd op hem losgelaten, want op zo’n oneervolle vraag was maar één antwoord mogelijk…….Met een hijgende hond in z’n kielzog hoorde de man van het EGD nog net dat stroom veel te gevaarlijk was op een boerderij. Stormlantaarns op petroleum, dat was pas betrouwbaar!
Nu we ons geen leven meer zonder stroom kunnen voorstellen, maken we er dagelijks dankbaar gebruik van. Je staat er niet altijd bij stil en dat moet ook niet, maar zonder die stroomvoorziening waren de contacten wereldwijd niet zo makkelijk toegankelijk. Vooral ook voor emigranten zijn de social media erg belangrijk. Het onderhouden van de contacten met familie, vrienden en iedereen die je dierbaar is, maken emigratieplannen zoveel makkelijker.
Ging je begin vorige eeuw emigreren naar bv Canada, schreef je jaarlijks een brief naar het thuisfront om te melden dat “alles nog in goeden welstand” verkeerde.
Nu kun je dagelijks online zijn en chatten, skypen, facebooken en noem maar op.
De wereld is er zoveel kleiner van geworden. Natuurlijk, ik zit 1700 km van m’n dierbaren en contact via skype is lang niet hetzelfde als het fysieke en het directe face to face contact, maar toch zou ik het niet willen missen. Met een vinger op het beeldscherm verdwijnt 1700 km als sneeuw voor de zon, ook al is het maar schijnbaar. Voor het verzamelen van alle nodige informatie die de prille emigrant behoeft is het computertijdperk ook onmisbaar. Alles wat je wilt weten over je nieuwe thuisland kun je vinden op het internet. Of de info altijd bruikbaar, up to date of juist is, is vers twee maar je komt er een eind mee. Ook nu ik in Zweden m’n plek heb gevonden en de weggetjes niet snel meer kwijt raak, kan ik hier niet meer zonder die digitale snelweg.
Wat een gemak, misschien toch iets om bij stil te staan?
Als opa mij nu eens kon zien……………….

Roel Heidema
www.vilasig-nederlands.webklik.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten