maandag 29 september 2014

Winter, of toch weer niet?

Op 21 september is de eerste Zweedse sneeuw gevallen. Weliswaar in Kiruna, zo'n 1000 km ten noorden van ons, maar toch...En bij ons is op dat moment de herfst begonnen, qua weer dan. Die nacht enorme regenbuien en megaharde wind gehad. De volgende dag weer wat rustiger en gelukkig weer een zonnetje, maar het ziet er naar uit dat de (na)zomerse temperaturen nu echt voorbij zijn. We maken ons op voor de winter. En die kwam er ook direct achteraan! Vorige week een aantal nachten nachtvorst gehad, met wit gras en autoruiten die gekrabd moesten worden als we geen garage hadden gehad.
Maar ook die aanval is weer voorbij en nu is het weer nazomerweer. Een heerlijk zonnetje in een blauwe lucht zorgt 's avonds voor prachtige plaatjes, hoewel het om half 8 nu echt donker is. 
Fijn dus, dat we allebei een auto hebben die ons bij weer en wind naar ons werk brengt. Hoewel... de Saab van Roel heeft bijna 450.000 km op de teller en wordt hard minder. Zo hard minder, dat hij er de brui aan heeft gegeven. Een andere auto kopen kost net zoveel als de Saab laten repareren, dus daar waren we snel uit. Roel op autojacht en zolang Jantsjes auto mee naar Gävle en Jantsje met de Saab zolang die het nog deed. Tot het afgelopen weekend, toen het écht afgelopen was. En tja, één auto stuk, 2 mensen die moeten werken, dus Jantsje had geluk  Zij mocht vanmiddag met de bus terug naar huis. En we vroegen ons al af waarom het een uur kost om van school naar huis te rijden (met de auto doe lukt dat binnen 20 minuten), maar nu snappen we het! De buschauffeur neemt letterlijk de hele omgeving mee! En de meest vreemdsoortige (onverharde) weggetjes, die in Nederland amper de naam fietspad verdienen. Zelfs een bushalte waar de bus niet verder ging, maar achteruit terugging om weer op de gewone weg te komen. Gelukkig heeft Roel vandaag een andere auto op de kop kunnen tikken en kan Jantsje morgen weer gewoon met de auto naar school. Wordt zéér gewaardeerd...

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten